De reden is dat de grote meerderheid van onze bevolking te weinig omega-3 eet. Dit is ook geen verrassing wanneer men weet dat de actieve omega-3 vetzuren, dwz degene die rechtstreeks bruikbaar zijn voor ons organisme, enkel en alleen aanwezig zijn in vette vissen en algen. Deze actieve omega-3 worden EPA en DHA genoemd. Koolzaadolie en noten bevatten een andere soort omega-3 vetzuur, ALA genoemd, die niet rechtstreeks actief is. Door een moeilijk proces binnen het organisme, wordt slechts een heel klein deel ALA omgezet in de actieve DHA en EPA.

 

Welke zijn de gevolgen van deze situatie ?

De gevolgen van het tekort aan omega-3 zijn vandaag veel meer uitgesproken dan vroeger. Sinds het einde van de tweede wereldoorlog zijn onze voedingsgewoontes sterk geëvolueerd. We eten nog steeds weinig vette vis en geen algen maar de consumptie van industriële oliën, zoals maïs-, soja-, zonnebloemolie, is sterk toegenoemen. Dit gebeurt vaak zonder dat we het beseffen: deze vetten worden verborgen in veel industrieel klaargemaakte gerechten. Het probleem is dat deze vetten heel veel omega-6 vetzuren bevatten. In zich zijn die omega-6 wel nuttig maar een te grote inname is niet goed. Omega-6 en omega-3 moeten in balans blijven. Tegenwoordig zijn we geconfronteerd met een toeneemend onevenwicht: te veel omega-6 en te weinig omega-3. Dergelijk onevenwicht veroorzaakt een lichte algemene inflammatoire toestand in het organisme. Niet rechstreeks voelbaar maar ongunstig voor een optimale gezondheid.  

 

Hoe deze situatie verbeteren ?

Om de inname van omega-6 te verlagen is het belangrijk om voorkeur te geven aan thuis gemaakte gerechten. Het gebruik van olijfolie is ook gunstig want deze olie bevat geen omega-6. Om de inname van omega-3 te verhogen moet meer vette vis, bv zalm, makreel, sardientjes, proberen te eten. Een supplement van omega-3 is zeker niet overbodig om de omega-3-spiegels op peil te houden. Men beseft het niet altijd maar het tekort aan omega-3 vermijden is even belangrijk als een tekort aan ijzer of aan vitamine D te verbeteren. VISTA-Omega 3 maakt dergelijke supplementatie gemakkelijk en betaalbaar. Een capsule per dag is voldoende en bevat 1 gram actieve omega-3 (EPA en DHA), de dosis die aanbevolen is door de Americaanse vereniging voor het hart (American Heart Association). VISTA-Omega 3 is te koop bij uw apotheker (Aanbevolen prijs 12€ per maand).