BOT EEN LEVEND WEEFSEL DAT EVOLUEERT. Onze beenderen groeien tot de leeftijd van 25 jaar. Daarna blijft onze beendermassa constant tot op ons vijftigste. Wat echter niet betekent dat er ook niets gebeurt. Botweefsel wordt voortdurend aangemaakt en afgebroken door de samenwerking van de cellen in ons botweefsel, de osteoblasten en de osteoclasten.

DE MENOPAUZE, EEN MOEILIJKE PERIODE VOOR HET BOT. Vooral bij de vrouw vanaf haar menopauze wordt het botweefsel sneller afgebroken dan het zich hernieuwt. Hierdoor krijgen we een duidelijke vermindering van de botmassa. Met de leeftijd worden beenderen minder stevig en de wervels gaan inzakken: we worden enkele centimeter kleiner! Bij mannen gaat dit afbraakproces heel wat trager. Breekbaarheid van het bot is dus hoofdzakelijk een typisch vrouwelijk probleem.

CALCIUM ZORGT VOOR DE STEVIGHEID VAN HET BOT. Calcium is het bestanddeel van het been dat voor de stevigheid ervan instaat. Dit calcium moet via de voeding aangevoerd worden en komt bijna uitsluitend uit melkproducten. Voldoende calcium-opname is uiterst belangrijk tijdens de groeiperiode om aldus een grote en stevige botmassa te bekomen. Dit is ook het geval voor vrouwen vanaf de leeftijd van 50 om aldus stevig botweefsel te behouden.

VITAMINE D, DE MOBILITEITSFACTOR. Sinds jaar en dag is geweten dat vitamine D onmisbaar is voor de goede opname van calcium en dus voor gezonde beenderen. Maar zijn rol is veel uitgebreider dan dat alléén. Meerdere zeer recente studies hebben de positieve werking bewezen van vitamine D op de spieren. Personen met voldoende vitamine D hebben een betere spierwerking, het geen aanleiding geeft tot een betere mobiliteit en een lager risico op vallen bij oudere mensen.

Vanaf de menopauze, verhogen de dagelijkse behoeften aan vitamine D tot 800 eenheden per dag. De voeding speelt weinig rol in de vitamine D-toevoer. Deze belangrijke vitamine wordt aangemaakt wanneer de huid wordt blootgesteld aan de zonnestralen. Deze aanmaak gebeurt minder vlot met de ouderdom. Bovendien beperken de lange winters, de toenemende luchtvervuiling en het (noodzakelijk) gebruik van zonnecrèmes de mogelijkheid om voldoende vitamine D aan te maken, zelfs in volle zomer. 

OM STERKE BOTTEN TE BEHOUDEN, VERHOOG UW CALCIUM EN VITAMINE D ZONDER MOEITE MET VISTA-Cal D !